Motivation... eller gärna en hustomte på gården !

Jag börjar morgonen med keso, annanas och hackade grönsaker... 
kanske jag kan äta och orka göra någonting ändå efteråt.
För jag har "blivit sån" att om jag äter och ska försöka "arbeta" dvs böja ihop mig, gå rask takt eller annan lite tygre fysisk aktivitet... så får jag så blodsockerfall...
Då är det bara att jag går och sätter mig...i bästa fall...
annars blir det att lägga sig.
Nu för tiden går det bästa att göra som jakthunden dvs. "jaga på tom mage"   :-/
 
Inte bra påstår både faktaböcker och folk som vet.
Så nu ska jag prova att äta grönt även till frukost.
Jo, det är gott,
jag har ätit det förut...
och går jag ner i vikt...så GÖR det ingenting!!! :-P
 
Men det är alltid lite besvärligare...tar alltid lite mera tid...
och konstigt nog, 
så har jag haft en ständig kamp mot tiden... den sista tiden.
De sista åren kanske...
kanske hela mitt liv, vad vet jag???
 
Jag verkligen älskar våra fyra årstider.
All förändring ute och inne...
Men ibland så har jag tänkt, att det kanske skulle vara enklare för mig,
om det bara vore en eller högst två årstider.
Så jag hann med, så att säga.
För nu hinner jag ju inte längta efter att få julpynta ... jag som verkligen älskar både att göra det och att ha det framme...
 
Men nu så har vi fyra årstider...
och det är bara att hänga med, vare sig jag vill eller inte. ;-)
I år är jag sen med hösten...
varför har jag inte fattat att det är höst på gång?
Nu ska jag ju ställa fram alla höstfärgade ljuslyktor och dukar och kuddar ton i ton.
Vad har hänt med mig?
 
Ja.. jag har känt mig slut,
uttömd både till kropp och själ...
sista året har varit tufft på många sätt och vis...
jag har inte sovit bra..
inte kunnat, inte velat sova, trots att jag VET att jag måste.
 
Men utan bra och mycke sömn, så ökar stressen i kroppen...
och det har jag känt.
Jag som egentligen älskar alla mina göromål,
har bara velat smita ifrån dem. :-(
 
Jo, jag vet att jag har så mycket att vara tacksam över.
Och jag försöker vara tacksam!!!
Men det kan vara tungt ändå...
att varje steg mina fötter tar...smärtar som om jag inte hade ett helt ben i fötterna,
att ögonlocken vill falla igen fast jag nyss har stigit upp,
att armarna värker...det är ju med dem, jag både ska ha roligt och göra sånt som man bör.
 
Och då kommer vi till den frågan;
Nu förtiden, så säger alla...
Du behöver inte städa, torka fönstren, byta gardiner...
men tänk om det ger mig en glädje, TROTS att det är jobbigt för min kropp...???
Jag vill ju att det ska spela roll om jag gör det eller inte.
Jag vill ju det ska vara någon mening med det!
 
Dagens budskap om hemmets sysslor,
tror jag inte gynnar någon.
För om det inte spelar någon roll, att man inget gjort,
då spelar det ju ingen roll om man har gjort det heller...
och då har man ju riktigt ont helt förgäves!!! 
 
Så från och med nu,
så ska jag försöka höja statusen på hemmasysslor!
Man kan ju kalla det heminredning om man vill,
eller home make over...
men huvudsaken är för mig, att det känns meningsfullt att göra hushållssysslor...
vare sig det är ute eller inne..
för annars blir det att söka hemtjänsten...
för motivationen måste få vara ...    att det spelar roll...
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0